Vardagstro och söndagstvivel

aktuellt,Andetag

Reklam och motreklam

15 maj , 2015, 22.10 Paula

 

Jag är ingen vän av reklam. Varje gång jag har flyttat till en ny lägenhet har jag redan den första dagen tejpat en lapp på dörren om att jag inte vill få några reklamblad hem till mig. Men tyvärr kan jag inte gardera mig mot all den reklamen som finns i det offentliga rummet, inte minst i kollektivtrafiken.

Oftast lyckas jag stänga reklamen ute, men ibland händer det att reklamen verkligen går mig på nerverna. Den här gången är det Valio som har gått för långt. I stora reklamskyltar deklareras det att Valios kossor ”gör vad dom vill”. Suck.

Jag anser att vårt val av mat är alltid en etisk ställningstagande. Att företagen gör den här slags ytterst missvisande, även falskt reklam gör det lättare för oss att glömma det. Det är obekvämt att behöva ta ansvar och man vill ju tro på det som företagen säger om sina produkter. Men det vore mer rättvist om vi fick hjälp med att göra våra beslut med rätta grund.

Nu är det tur att det finns motröster i samhället. Så kallade motreklam är ett av dom fyndigaste sätt att få oss att tänka kritiskt över reklamen. Se t.ex. på det här fina exemplet som tar ställning både till Valios vidriga kampanj men även till Helsingin Sanomas första sida som kan nog lätt misstas som mjölkreklam. Hurraa för ifrågasättande!

”från människor som gör vad dom vill mot kossor”

Läs också

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *