Vardagstro och söndagstvivel

Bibeln

Fem saker som Jesus tyvärr sade

4 jun , 2013, 14.54 Daniel Jakobsson

 

Jesus har varit min idol sen jag var 15.
Det märkliga med den killen är att han är en förebild för miljoner av människor men alla har sin egen uppfattning om vad han egentligen står för. För några dagar sedan började en bloggtext cirkulera med ganska fyndiga citat som Jesus aldrig sagt, men som vissa av hans efterföljare verkar tro att han har sagt. T.ex. ”Du har hört att det blev sagt: Älska din nästa – Vilket betyder dem som går till din kyrka eller hör till samma kristna subkultur som du”. För mig är det här klockrent och jag tänker: IN YOUR FACE  till alla konservativa puckokristna som förstör min Jesus.

Men sen börjar jag fundera… Vad sa Jesus då? Fanns det inte en del saker som verkar helt verklighetsfrämmande och som inte alls stämmer in på min bild av Jesus… ?

  • ”Herre, låt mig först gå och begrava min far.” Men Jesus svarade: ”Följ mig och låt de döda begrava sina döda.”  Matt 8
    —-
  • ”Kämpa för att komma in genom den trånga porten. Jag säger er: många skall försöka ta sig in men inte lyckas. När väl husets herre har stigit upp och låst porten och ni blir stående utanför och bultar och säger: Herre, öppna för oss! så kommer han att svara: Jag vet inte vilka ni är.” Luk 13
    —-
  • ”Om någon kommer till mig utan att hata sin far och sin mor och sin hustru och sina barn och sina syskon och därtill sitt eget liv, kan han inte vara min lärjunge. Den som inte bär sitt kors och följer efter mig kan inte vara min lärjunge” Luk 14
    —-
  • ”Men har ni kommit till en stad där man inte tar emot er, gå då ut på gatorna och säg: Till och med dammet som har fastnat på våra fötter här i staden stryker vi av – behåll det. Men så mycket skall ni veta: Guds rike är snart här. – Jag säger er att på den dagen skall det bli lindrigare för Sodom än för en sådan stad.” Luk 10
    —-
  • ”Den som tror på honom (människosonen) blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte har trott på Guds ende sons namn”  Joh 3

Genast känns inte den där Jesus så särskilt sympatisk…

Det ska sägas på en gång att det inte är något bra sätt att läsa bibeln genom att rycka ur citat. Ändå är det så som många kristna gör med de ”fina” Jesus-citaten. T.ex: ”Allt vad ni vill att människorna ska göra för er ska ni göra för dem”  eller ”Kom till mig alla ni som är tyngda av bördor; jag ska skänka er vila”. Det verkar helt enkelt som att den där Jesus inte riktigt går att förstå sig på. Och en hel del av det som han sa skulle jag inte ha något emot om man strök…

Jesu undervisning är oerhört komplex, fylld av bildspråk och saker som verkar säga emot sig själva. Man måste förstå sammanhang och kultur och ha förmågan att översätta det här till vår egen tid och våra egna liv. Det är sannerligen inte märkligt att en del typer har en (enligt mig) märklig bild av vem den där Jesus var och vad han egentligen sa.

Men betyder det här att jag slutar lyssna på Jesus, att han slutar vara min idol?
Nej, absolut inte. men jag har med åren blivit betydligt mer ödmjuk kring min egen bild av vem Jesus är. Med största sannolikhet är min Jesus en bra bit ifrån verklighetens Jesus och min förståelse av hans budskap är antagligen mer fel än rätt. Men det är något med den där mannen från Nasaret som jag aldrig verkar kunna komma ifrån. Det är som att samtidigt som jag försöker förstå vem han är så mejslar han fram vem jag själv är… Ibland varsamt, ibland skoningslöst – men alltid kärleksfullt.

Suck med den där Jesus…

 

 

Läs också

9 kommentarer

  1. Maria skriver:

    haha..underbart Daniel! Skrev just en krönika om det här och tänkte på spret-jesus som inte är en utan många. precis som vi själva. tack för pinnen, skriver min blogg på torsdag som en följetång på ditt bidrag. det här blir svenskfinlands nya stafettarena. hälsn. M. Homén.

  2. Daniel N skriver:

    Tack för dina tankar Daniel! Personligen tycker jag inte att nåt av de där 5 citaten år Jesus att framstå som osympatisk. Snarare är Han helt enkelt bara ”rakt på sak” och tydlig med att antingen är man för Honom-eller emot. Det finns inget mitt emellan. Och det där med att ”låt de döda begrava sina döda”, kan man ju först tycka att är väldigt otrevligt beteende av Jesus. Men som jag ser det så är Jesu poäng att det VIKTIGASTE är alltid att följa Jesus. Problemet med mannen var alltså inte att han ville begrava sin far, problemet var att han ville göra det FÖRST, och SEN först följa Jesus. Så tänker många människor också idag: först ska jag leva livet, sedan kanske jag kan bli religiös” på äkdre dagar. Men skulle mannen i texten istället har varit beredd att direkt följa Jesus, så tror jag att Jesus mycket väl hade låtit mannen begrava sin far. Grejen är att alt vi gör skall vi göra med Jesus, inte utan Jesus.

  3. Pat skriver:

    Jesus är en extrem egocentriker. Inte bara den.
    ”…den som inte tror skall bli dömd.” Mark16:16
    ”…och vill kasta dem i den brinnande ugnen. Där skall man gråta och. Mat.13:47
    ”…Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld…” Mat 25:41
    Jesus är extremist och extremt psykopat och sadist!
    …skära tänder i den eviga eld… !!! … eviga…!!!
    ”…Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte har trott på Guds ende sons namn.” Joh 3:18 Bara för att folk inte tror på honom !?
    Oerhört !
    ”Om någon kommer till mig utan att hata sin far och sin mor och sin hustru och sina barn och sina syskon och därtill sitt eget liv, kan han inte vara min lärjunge. Den som inte bär sitt kors och följer efter mig kan inte vara min lärjunge” Luk 14
    Det räcker inte att folk ska, obetänkt, följa honom, han kräver att de ska hatta den mest värdefulla som de fick från sina Kosmiska Föräldrar – barn, familj och liv. Det är bara Djävulen, som kräver att hatta livet !
    Inte undra på, hans far Guden Jahve kräver att slakta barn för honom:
    ”…Ta din ende son …och offra honom där som brännoffer ” 1Mos 22:2
    ” …Du skall inte dröja att offra av din skörd av vin och olja. Den förstfödde av dina söner skall du ge åt mig. Mos 22:29

    Förstår ni, varför Jesus kräver att hatta barn nu ?
    ”Om någon kommer till mig utan att hata sin far och sin mor och sin hustru och sina barn och sina syskon och därtill sitt eget liv, kan han inte vara min lärjunge. Den som inte bär sitt kors och följer efter mig kan inte vara min lärjunge” Luk 14
    Det är en global programmering för hat!
    ”…Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd.” Mat 10:34
    ”…Jag har kommit för att tända en eld på jorden. Om den ändå redan brann! Men jag har ett dop som jag måste döpas med, och jag våndas innan det är över. Luk 12: 49
    Vad mera förväntar ni från sådan typ?

  4. Simon Larsson skriver:

    Jag tror många har en väldigt skev bild av Jesus: att det faktum att han gjorde allt i kärlek betyder att han aldrig gjorde någon irriterad eller arg, eller att han bara sa saker som är ”snälla” i våra öron. Sanningen är att han var den enda felfria människan någonsin, inte i människors åsyn främst, utan i Guds åsyn, och vi måste förstå att med vår begränsade förmåga att förstå hur Gud är, så är det inte alls säkert att det innebär vad vi tror. Jesus hade ett banbrytande, radikalt och oreligiöst budskap och profetian ”Se, jag lägger i Sion en stötesten och en klippa till fall.” [Jes 8:14] syftar på att Jesus och hans budskap skulle stöta sig med många och det stämmer till den grad att han retade upp de religiösa på den tiden – Judarna – så mycket att de avrättade honom. Men som ni känner till så är han inte kvar i graven, utan han återuppstod och än idag är han en stötesten för alla som inte följer Guds vilja till 100 procent (med andra ord oss alla). Jag känner själv att jag hela tiden utmanas och formas av att läsa Jesu undervisning och att min bild av vem han är hela tiden faller till korta. Han är den fysiska/mänskliga delen/aspekten i treenigheten som tillsammans med fadern och hans helige ande bildar fullheten av den ende levande guden. Han är Guds son, kärleken själv, god och barmhärtig, men samtidigt mäktig konung, rättvis domare och helig, vilket förenklat betyder att han älskar alla människor, men hatar synden.

    Jesus kom inte hit till jorden i första hand för att vara snäll och visa människor ett gott exempel på hur man ska leva (det gjorde han också…) utan han kom hit i första hand för att besegra döden och ondskan. Han kom för att återupprätta skapelsen och mänskligheten genom att besegra synden, som förhindrar människor att leva med Gud, vilket alltid har varit Guds tanke, så att vi än en gång kan få möjligheten till liv i sin sanna bemärkelse, där vi aldrig behöver dö. Jesus sa: ”Jag är upp­ståndel­sen och li­vet. Den som tror på mig skall le­va om han än dör” Det var för att fullborda Guds frälsningsplan som han kom, inte för att säga det som alla ville/vill höra.

    Vi lever nu, liksom då, i en strid mellan ont och gott i en andlig verklighet och man måste läsa bibeln med detta i åtanke för att ens börja att förstå varför Jesus och Gud är så hård ibland. Det har att göra med Guds heliga natur och att Jesus älskar alla människor så otroligt mycket, så att han blir fylld av helig vrede när han ser hur djävulen plågar oss och hindrar oss från att kunna leva med Gud. Men det viktigaste är att komma ihåg att Jesus älskar alla människor och att han offrade sitt eget liv för att öppna en väg (den enda vägen) för oss ofullständiga människor att få ta del av Guds rike trots att vi inte klarar av att leva felfritt och heligt, vilket krävs för att Gud som är helig ska kunna ha oss i sin närvaro.

    Några kommentarer ang. bibelställena du tar upp:

    ”Herre, låt mig först gå och begrava min far.” Men Jesus svarade: ”Följ mig och låt de döda begrava sina döda.” Matt 8

    Det finns de som menar att fadern som det pratas om i det här bibelstället kanske inte ens var död, utan bara gammal, och att med det citatet så kan det menas att mannen som talade till Jesus ville vänta med att följa Jesus ytterligare en tid (kanske år) tills hans far gått bort, vilket jag tror också fungerar som ett exempel för oss på att vi gärna vill vänta med att följa Jesus helhjärtat tills det passar lite bättre i vårt liv. Men oavsett så är Jesus, som alltid är extremt radikal och samtidigt otroligt kärleksful, rak på sak och bara säger som det är: att man behöver vara beredd på att lämna sin situation och sitt trygga liv för att kunna bli en lärjunge till Jesus. Alla vore vi döda, om det inte var för Jesu försoningsverk. Jesus är vägen, sanningen och livet och i Johannes 3:16 står det ” Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.” Jag tänker att detta bibelordet går i linje med ”Och vad hjälper det en människa, om hon vinner hela världen, men förlorar sin själ?” Ingenting har egentligen något riktigt värde i ett evighetsperspektiv jämfört med att följa Jesus och att komma till tro på honom. Man kan också tänka såhär: Ofta är det snällast att säga sanningen även om det kan göra ont att höra. Jesus, som är fullkomlig, visste när det var rätt att säga sanningen och när det inte var det och handlade alltid efter det som var rätt, med Jesu egna ord ”jag gör bara det jag ser Fadern göra”

    ”Kämpa för att komma in genom den trånga porten. Jag säger er: många skall försöka ta sig in men inte lyckas. När väl husets herre har stigit upp och låst porten och ni blir stående utanför och bultar och säger: Herre, öppna för oss! så kommer han att svara: Jag vet inte vilka ni är.” Luk 13

    Det är precis vad resten av evangeliet och bibeln lär – Det är absolut avgörande att vi lär känna Gud för att vi ska kunna bli frälsta. Det är sant att vi bara är frälsta av nåd, men det är också sant att vi blir födda på nytt när vi omvänder oss och tar emot Guds nåd (genom att erkänna våran brist och be honom om förlåtelse) och då blir vi fyllda av Guds ande och börjar lära känna honom som en naturlig följd av vår frälsning. Om vi inte lär känna honom och börjar göra det som är gott så har vi inte heller tagit emot frälsningen. Därför är gärningar, nåd, att lära känna Gud, bli född på nytt… tätt ihop kopplat. Men det är viktigt att komma ihåg att bara för att man blivit frälst och född på nytt så betyder inte det att man blir fullkomlig. Det är där resan mot att lära känna Gud och att göra hans goda gärningar som han har förberett för oss börjar.

    ”Om någon kommer till mig utan att hata sin far och sin mor och sin hustru och sina barn och sina syskon och därtill sitt eget liv, kan han inte vara min lärjunge. Den som inte bär sitt kors och följer efter mig kan inte vara min lärjunge” Luk 14

    Helt klart utmanande ställe. Jag tror att det är ett överdrivet sätt (det var säkert inte ovanligt att man överdrev på det sättet på den tiden för att få fram sin poäng) att säga att det har ett pris att följa Jesus och att vi alla måste dö bort ifrån oss själva, vårt ego och allt värdsligt som vi älskar för att verkligen kunna vara lärjungar till Jesus och göra Guds vilja. Det till och med förväntas av oss, vilket är otroligt utmanande och något som jag tror att ingen människa klarar utan att växa till andlig mognad genom att lära känna Gud mer och mer och mer. Tack Jesus för nåden, att det inte krävs att jag lever ett perfekt liv för att få vara del av ditt rike!

    ”Men har ni kommit till en stad där man inte tar emot er, gå då ut på gatorna och säg: Till och med dammet som har fastnat på våra fötter här i staden stryker vi av – behåll det. Men så mycket skall ni veta: Guds rike är snart här. – Jag säger er att på den dagen skall det bli lindrigare för Sodom än för en sådan stad.” Luk 10

    Jesus säger bara som det är, alltså är ärlig. Det skulle jag klassa som snällt. Tänk om någon omvände sig p.g.a. de orden och fick evigt liv. Sodom och Gomorra hade inte Messias framför ögonen och fick inte se de under och tecken som Jesus gjorde som kunde hjälpa dem att tro, men det fick städerna som det syftas på se.

    ”Den som tror på honom (människosonen) blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte har trott på Guds ende sons namn” Joh 3

    Det är viktigt att förstå att vi inte blir dömda PÅ GRUND AV att vi inte tror på att Jesus var messias, utan att vi, alltså hela mänskligheten, redan var dömd på grund av att vi (igen hela mänskligheten) valde att följa våra begär, alltså att falla för frestelsen att synda = göra det som är emot Guds vilja, istället för att följa Guds vilja. Om inte Jesus hade kommit som människa och betalt priset som gäller för evigt för våra överträdelser så ahde vi förblivit dömda. Men trots att vi var syndare och förtjänade att bli dömda (kom ihåg att vi pratar om Guds mått av helighet och rättfärdighet här där en enda lögn, eller ond tanke räcker för att göra oss orättfärdiga) så offrade Jesus sig själv för oss och gjorde det möjligt för oss att få förlåtelse, inte som en rättighet som man förtjänar genom goda gärningar, utan som en gåva.

  5. Patrik Lindholm skriver:

    Allt föregående har beskriven innebörd endast enligt den subjektiva övertygelsen en person har beträffande sanningshalten i de påstådda uttalanden som en lika påstådd jesusfigur påstås ha yttrat. Detta betonat emedan det råder kraftigt avvikande åsikter teologiskt utbildade emellan som bevisligen befinner sig på en anmärkningsvärt högre nivå av insikt i dito än undertecknade i bloggen beträffande innehållet av de bibliska fabriceringarna genom tiderna, vilka samlades och godkändes helt på basis av de kulturella, politiska och inte mindre ekonomiska orsakerna de i maktposition ansåg vara värdefullast som självändamål för under tiden rådande omständigheter.

    Bergspredikan citeras av någon anledning av många som den bästa moraliska texten någonsin och långt före sin tid, när den de facto är ett sammelsurium av vissa ingalunda exceptionellt goda råd, en hel del verkligen dåliga råd och till största delen råd så fruktansvärt vridna att de enbart skapar en offermentalitet såtillvida, att ju större knöl man beter sig som mot andra i Jesu namn och blir trakasserad och försmådd därav, desto närmare gud kommer man. Med ytterst få undantag har någon (läs: föregiven) troende tagit Jesu uppmaningar ordagrant om att regelbundet vända andra kinden till och sina familjemedlemmar ryggen, att inte överhuvudtaget investera för framtiden och lämna ifrån sig alla sina jordiska ägodelar och bara invänta hänryckningen. Problemet ligger i övertygelsen om att ju mer förföljd och hånad man är, desto mer är man i enlighet med vad gud vill, vilket leder till att man kan bete sig som en hur stor självgod tönt som helst och låtsas ha immuniserat sig mot inflytande utifrån; ju mer kritik man får utstå desto bättre presterar man.

    Det finns inget speciellt och övertygande gott i påstådda Jesu läror som inte går att finna annorstädes i oavhängiga tankar. Bergspredikan bör läsas oberoende hänsyn till det förutfattade antagandet om att Jesus fanns på riktigt och hade ett gudomligt påbrå, vilka är två fullkomligt separata diskussioner. Det sagt, alla diskussioner om trovärdigheten kring vilka som helst bibliska, koranska, toranska, baghavadgitiska och samtliga heliga skrifters mirakelpåståenden kan både påbörjas och avslutas vid samma argument. Det ideella värdet på innehållet i en specifik fras är inte bundet vid vem som yttrat den; är det moraliskt dygdesamt, kollektivt – och följaktligen även individuellt – fördelaktigt och således förnuftigt att ta hänsyn till andra människor är det en bra sak om det så sades av Jesus, Moder Teresa, Charles Manson eller Kim Jong-Un. Sanningsvärdet i en tanke beror inte på hur länge den funnits till, hur många människor tillhörande en viss världsåskådning bär på den eller hur uppriktigt de tror på den. Allt detta är fullständigt separat från indikationen är det fråga om en bra tanke överhuvudtaget.

    När någon a priori hävdar att alla vi människor har en fördärvad kompass för moraliska avsikter och hävdar sedan ytterligare att just han eller hon har en absolut korrekt uppfattning beträffande den moraliska avsikten hos ett annat, om än så föreställt överjordiskt väsen, inser då inte han eller hon att respektive uttalanden ligger i fullständig konflikt med varandra?

  6. Aramaic Women skriver:

    ””Om någon kommer till mig och inte sätter mig högre än sin far och sin mor, sin hustru och sina barn, sina bröder och systrar och även sitt eget liv, så kan han inte vara min lärjunge.”
    ‭‭Lukasevangeliet‬ ‭14:26‬ ‭

    Din översättning stämmer inte. I min kyrka läser vi på de språk bibeln var skriven på. Våra språk. Gammal arameiska och hebreiska. Man ska utgå från den antika dialekten och inte den nya av dessa språk.

    Nästan alla översättningar är fel på din punktlista. 😊

  7. Patrik Lindholm skriver:

    Logian liksom tvåkällshypotesen anses fortsättningsvis av till dags dato majoritet validerade forskare som hypoteser enkom. Targum igen är per definition en parafrasering; nomen est omen. Syriska alfabetet användes antagligen för framställning av de flesta excerpt av påstådda arameiska texter ur NT. Så redan att hänvisa till arameiska antika dialekter kullkastar ju i sig självt påståendet om att ha erhållit en ursprungskälla till texten man åberopar som ”äkta” version.

    Oberoende originaltextens språk lyder huvudfrågan huruvida filosofin bakom diverse lånade citat i någon grad kan anses ha varit originella – ens för tiden – med ursprung hos den påstådda myntaren av dito, vilket visat sig som hävdanden än så länge basera sig starkt på emotionell preferens med ifyllda antaganden i kunskapsluckorna före presenterad gedigen objektiv bakgrundsinformation.

Kommenteringen är stängd.